Leerlingenzorg

Onder zorg voor kinderen verstaan wij: het uitdragen van al die pedagogische principes en het treffen van al die didactische maatregelen, die leiden tot een zodanige inrichting van het onderwijs dat de kinderen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Door gebruik te maken van observaties en toetsen is de leerkracht in staat om aan te sluiten bij het ontwikkelingsniveau van het kind. De leerkracht stimuleert en begeleidt die ontwikkeling door de aanwezige materialen, door het inzetten van methoden en door gebruik te maken van verschillende didactische werkvormen.

Ons onderwijs is erop gericht dat alle kinderen tot hun recht komen. Ondanks deze benadering kunnen er kinderen zijn die zich toch niet evenwichtig ontwikkelen. Voor deze kinderen zijn specifieke maatregelen nodig, die we samenvatten onder de term ‘extra zorg’.

Interne rapportage en registratie (leerlingvolgsysteem)

De gegevens van elke leerling worden opgeslagen in Parnassys. Het voordeel is dat nu alle kindgegevens overzichtelijk en geïntegreerd met ons leerlingvolgsysteem zijn samengevoegd. Verslagen van gesprekken met ouders, toetsgegevens, trendanalyses, absentenregistratie, groepsplannen, individuele handelingsplannen e.d. zijn toegankelijk voor bevoegde medewerkers. Het spreekt vanzelf dat de Wet op de privacy wordt gerespecteerd. In Parnassys worden de uitslagen van CITO-toetsen per kind vastgelegd van groep 1 tot en met groep 8. De afnamemomenten voor deze toetsen zijn vastgelegd in de toetskalender.

Gesprekscyclus

In de jaarkalender staan alle contactmomenten zoals startgesprekken en tien minuten gesprekken en reeds ingevuld. Ouders worden mondeling ingelicht over de vorderingen en gedragingen van hun kind. Twee keer per jaar, in januari en juni, wordt een schriftelijk verslag toegevoegd aan het rapportboek van het kind. Voor het verslag van januari worden ouders uitgenodigd voor een tienminutengesprek. Indien er sprake is van een duobaan, dan zijn beide leerkrachten in principe aanwezig. Voor het laatste rapport is het gesprek optioneel. Daarnaast is het altijd mogelijk om een afspraak te maken met de groepsleerkracht voor een gesprek na schooltijd.

Overgang groep 8 naar het voortgezet onderwijs

Na groep 8 maken de kinderen de overstap naar een school voor voortgezet onderwijs. Als het kind eenmaal van school is, blijft er contact met de scholen voor voortgezet onderwijs. Door deze contacten blijven wij de vorderingen van de kinderen ook op langere termijn volgen. Op deze manier zijn wij in staat om een zo vloeiend mogelijk overgang te bewerkstelligen.

In Utrecht is voor de overgang van primair naar voortgezet onderwijs een procedure ontwikkeld door het platform “Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs” (POVO). Hieraan neemt ook onze school deel. De POVO-procedure schrijft voor dat de kinderen eind groep 7 een voorlopig schooladvies krijgen. Het schooladvies wordt in een persoonlijk gesprek toegelicht. Voor de ouders van de leerlingen van groep 8 vindt er begin van het schooljaar een ouderavond plaats, waarin voorlichting gegeven wordt over deze POVO-procedure. Eind november krijgen de kinderen van groep 8 hun eerste rapport mee naar huis en spreken de leerkrachten van groep 8 zich uit over hun ervaringen met het kind in de eerste maanden van groep 8. Indien noodzakelijk zullen bijstellingen van het voorlopig schooladvies met de ouders worden doorgesproken.

Meer informatie is te lezen in de schoolgids.

© De Krullevaar

Laatste nieuws

  • De dag voor de kerstvakantie hebben de kinderen van groep 3b bedacht wat ze jullie kunnen vertellen over de afgelopen maanden in onze groep. Zoë, Dewi, Duuk, Mats: In de klas We hebben in de klas een digibord, een letterbord en een boekenkast. We hebben een eigen tafel en stoel, met een laatje met potlood […]

  • Na 2,5 week voorbereiding was het afgelopen donderdag dan eindelijk zover: de Sint en zijn pieten kwamen bij ons op school! Na een gezamenlijke opening op het plein en een korte dagstart in de klas, was het de beurt aan bubbel 2, stamgroep 1-2b en 1-2d, om de Sint en zijn pieten te bezoeken in […]

  • Kaas maken bij Steede Hoge Woerd We hebben een korte uitleg gekregen over het maken van kaas en daarna gingen we zelf in groepjes aan de slag. We konden in een boekje de stappen lezen. Ze legde ook veel uit over stremsel, wei en wrongel. En daar weten we nu veel van. Toen de wei […]

vertrouwen – verbinden – verwonderen

Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern