Ons onderwijs

Groepsindeling

Op speel-leerschool De Krullevaar wordt gewerkt in heterogene groepen in de twee onderbouwgroepen. Vanaf groep 3 zijn de groepen homogeen samengesteld om een maximale differentiatie binnen de groep te waarborgen. De parallelgroepen werken intensief samen. Afhankelijk van de leerlingaantallen kan er een combinatiegroep worden samengesteld naast de homogene parallelgroep. Ook biedt De Krullevaar onderwijs in groepsdoorbrekende niveaugroepen, zoals het werken in ateliers en op leerpleinen.

Groepen 1 en 2

Met de jongste kinderen werken wij in projectvorm middels de methode Kleuterplein. Aan de hand van thema’s die aansluiten op de belevingswereld van het jonge kind werken we zowel aan de aanvankelijke woordenschat, taal en rekenen, als de zelfstandigheid en zelfredzaamheid.

Handelingsgericht werken

Het Handelingsgericht Werken op De Krullevaar wil de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen verbeteren. Dit betekent dat we dagelijks bezig zijn om adaptief onderwijs concreet maken. Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen kinderen en stemt het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. Daarna bepalen we wat hiervoor nodig is en in hoeverre dit haalbaar is. Wat kun je deze leerling(en) bieden en wat (nog) niet? In de groepen wordt er door de leerkrachten planmatig gewerkt en dit verloopt min of meer op een cyclische wijze. Hierbij worden dagelijks de zeven uitgangspunten van Handelingsgericht Werken toegepast.

  • De onderwijsbehoeften staan centraal;
  • 
Het gaat om afstemming en wisselwerking;
  • De leerkracht doet ertoe;
  • Positieve aspecten zijn van groot belang;
  • We werken constructief samen;
  • Ons handelen is doelgericht;
  • De werkwijze is systematisch en transparant.

Naar aanleiding van gegevens van wat de leerlingen al beheersen wordt er een groepsplan gemaakt. Hier vertrekken we vanuit de kansen die er zijn: wat kan deze groep, subgroep of leerling al? In iedere groepsbespreking worden deze in kaart gebracht en vertaald in doelen en onderwijsbehoeften. In de dagelijkse praktijk stemt de leerkracht zoveel mogelijk het onderwijs af op wat de behoefte van de leerlingen zijn en levert zo een cruciale bijdrage aan een positieve leerontwikkeling van de leerlingen. Het geven van complimenten is daar een onderdeel van.

Methodes

De methodes voor lezen, begrijpend lezen, taal, woordenschat, spelling, rekenen en schrijven die wij op De Krullevaar gebruiken, sluiten aan op het onderwijs dat wij bieden (zie schoolgids).
Een aantal voor De Krullevaar kenmerkende en belangrijke lesvormen willen wij nog even toelichten op de volgende pagina’s.

IGDI – model

Op De Krullevaar werken wij met het Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructiemodel (IGDI).
Dit is een lesmodel dat uitgaat van de diverse leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen namelijk van elkaar in de snelheid van leren en in de manier van leren.
Het ene kind begrijpt de instructie vlot en wil aan het werk. Het andere kind heeft echter meer uitleg nodig. En daar is het IGDI-model ideaal voor. Elke les bestaat uit een aantal fasen: terugblik, oriëntatie, instructie, begeleid inoefenen, controle, verwerking en afronding. De leerkracht monitort dit nauwkeurig en biedt ondersteuning en uitdaging daar waar nodig is.

© De Krullevaar

Laatste nieuws

  • De dag voor de kerstvakantie hebben de kinderen van groep 3b bedacht wat ze jullie kunnen vertellen over de afgelopen maanden in onze groep. Zoë, Dewi, Duuk, Mats: In de klas We hebben in de klas een digibord, een letterbord en een boekenkast. We hebben een eigen tafel en stoel, met een laatje met potlood […]

  • Na 2,5 week voorbereiding was het afgelopen donderdag dan eindelijk zover: de Sint en zijn pieten kwamen bij ons op school! Na een gezamenlijke opening op het plein en een korte dagstart in de klas, was het de beurt aan bubbel 2, stamgroep 1-2b en 1-2d, om de Sint en zijn pieten te bezoeken in […]

  • Kaas maken bij Steede Hoge Woerd We hebben een korte uitleg gekregen over het maken van kaas en daarna gingen we zelf in groepjes aan de slag. We konden in een boekje de stappen lezen. Ze legde ook veel uit over stremsel, wei en wrongel. En daar weten we nu veel van. Toen de wei […]

vertrouwen – verbinden – verwonderen

Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern
Basisschool De Krullevaar | De Meern